Gratis aan leuke nieuwe spullen komen? Dat kan bijvoorbeeld als je meedoet aan winacties op Instagram. Voor content creators zijn giveaways vooral een middel om meer mensen te bereiken, betere interactie te krijgen en om af en toe eens iets extra’s te geven aan trouwe volgers. Met deze tips maak je wellicht meer kans om als winnaar uit de bus te komen!
Giveaways op Instagram
Er worden nogal wat winacties op Instagram georganiseerd. Als je al een tijdje actief bent op dit social media platform, heb je er vast weleens wat voorbij zien komen. Het winnen van sieraden is bijvoorbeeld populair, maar ook huishoudelijke items zoals drinkflessen, voorraadbakjes en kinderstoelen doen het altijd erg goed.
Als je nog geen fervente Instagrammer bent, maar je wel graag meer kans wil maken bij giveaways, is dit een goed moment om een gratis account aan te maken.
Instagram regels
Nu is het goed om te weten dat er enkele regels zijn verbonden aan zo’n Insta winactie, waar helaas lang niet iedere influencer zich aan houdt. Zo mogen ze eigenlijk helemaal niet verplichten om anderen onder een post te taggen en mag het volgen van een account ook geen vereiste zijn. Meta (eigenaar van onder andere Instagram en Facebook), wil dat winnaars onpartijdig worden gekozen. Extra winkansen door bijvoorbeeld delen op stories, is dus eigenlijk tegen de regels.
Toch zijn er veel Instagram accounts die zeker wel hun favorieten hebben en omdat Instagram giveaways nauwelijks worden gecontroleerd, zullen sommige accounts echt wel meer kans maken dan andere. Hoe dat zit, leggen wij je graag uit.
Tips voor een grotere winkans
Met bovenstaande informatie in het achterhoofd, kun je gaan meedingen naar leuke prijzen op Instagram. Volg bijvoorbeeld de Facebookgroep ‘De leukste winacties in Bloggersland‘ om te zien wat er zoal wordt weggeven op de socials. Wil je echt je kansen verhogen? Dan vind je hier een paar slimme tips die je misschien kunnen helpen aan deze schat aan prijzen.
Tip 1: Gebruik een actief profiel
Of je nu al een tijdje actief bent op Instagram, of pas naar aanleiding van dit artikel gaat beginnen: Zorg dat jouw profiel zichtbaar actief is. Je hoeft echt niet dagelijks te posten, maar het helpt wel mee als je wat volgers hebt en een paar leuke foto’s in je zogenaamde feed hebt staan. Een openbaar profiel is dus aan te raden, maar als je liever jouw foto’s voor een select groepje houdt, is dat natuurlijk ook prima.
Bij voorkeur bestaat je feed niet alleen maar uit reposts van winacties, want dan word je al snel door content creators gezien als spam account. Zij zouden liever willen dat échte volgers kans maken op de prijs en niet iemand die zichtbaar gaat voor zoveel mogelijk prijzen vergaren.
Tip 2: Ga interactie aan met het account
Dat brengt ons gelijk bij het volgende punt: Reageer niet alleen onder de winactie als je kans wil maken op de prijs, maar toon ook echt interesse in de desbetreffende Instagrammer. Reageer zo nu en dan ook op Instagram stories en laat een comment achter onder nieuwere foto’s die worden gepost.
Door op het vaantje / vlaggetje rechtsonder de Instagram foto te klikken, sla je de winctie op en kun je gemakkelijk terugvinden aan welke lopende winacties je meedoet. Dan weet je dus ook met wie je zo nu en dan de interactie zou kunnen aangaan.
Tip 3: Doe niet aan alle winacties mee
Er zijn fanatiekelingen die er bijna een fulltime baan van maken om aan winacties mee te doen. Natuurlijk is dat niet verboden, maar weet dat de Instagram- en bloggerswereld klein is, en het al gauw opvalt als je onder iedere giveaway een reactie achterlaat.
Het wordt vaak gezien als ongeloofwaardig, want ook al zijn veel prijzen natuurlijk harstikke leuk, het is onmogelijk om echt álles leuk te vinden. Wie weet ga je de gewonnen prijzen wel doorverkopen, omdat je het zelf helemaal niet nodig hebt? Dan gunt een Instagrammer de prijs liever aan iemand die ogenschijnlijk wel echt gericht voor die prijs gaat.
Tip 4: Laat zien dat je oprecht interesse hebt
In principe mogen Instagrammers weinig eisen stellen aan volgers, wat betreft een deelname aan een giveaway. Toch zie je bij veel winacties op Instagram dat er wel een vraag wordt gesteld, zodat de beheerders van de accounts kunnen vaststellen of de interesse in de prijs wel oprecht is.
Probeer daarom de tekst bij de winactie zo goed mogelijk te lezen en je te verdiepen in het te winnen item. Als er bijvoorbeeld een vraag wordt gesteld, probeer die dan ook zo goed mogelijk te beantwoorden. Als voorbeeld: bij de vraag: “Welke kleur zou jij willen winnen?” kun je het beste reageren met de kleur (het liefst de kleurnaam die het merk hanteert) en niet reageren met een standaard antwoord als: “Wat leuk, ik wil winnen”.
Met opvallende uitspraken in rijm of opmerkingen als “Ik win nooit wat” of “Ik heb een zwaar jaar achter de rug” hoop je wellicht op te vallen en sympathie op te wekken, maar helaas is vaak het tegenovergestelde waar, omdat je lang niet de enige bent die zo’n reactie achterlaat. Toon liever je enthousiasme.
Tip 5: Niet volgen en ontvolgen
Het volgen van een account is niet verplicht. Maar je snapt wel dat het logisch is dat een account het leuk zou vinden als je gaat volgen en in ieder geval een tijdje blijft volgen, ook als de winactie voorbij is. Want ook bij stelselmatig op de volg- en ontvolg-knop drukken, wordt door veel accounts (en ook door het platform zelf) gezien als spam.
Onze tip is dan ook: Doe vooral mee aan winacties waar je echt enthousiast over bent en dan het liefst bij accounts die je ook zonder de winactie interessant vindt om te volgen. Zo hebben jullie beide iets aan je deelname, of je nu wint of niet.
Veel Instagram prijsvragen vind je door middel van hashtags, zoals #winactie #giveaway #promotie en #prijsvraag. Maar lang niet alle content creators gebruiken deze hashtags, dus houd ook websites en Facebookpagina’s die online giveaways promoten, in de gaten.
Bovenstaande tips zijn natuurlijk geen garantie om te winnen, maar geven je wel meer inzicht in hoe giveaways op social media in elkaar zitten en wat de gedachte erachter is. Om het nog maar eens te benadrukken: Instagram winacties worden vaak georganiseerd om een Instagram account groter te maken, meer interactie te creëren met de achterban en om eens iets terug te geven aan trouwe volgers. Een giveaway opzetten kost veel energie en tijd, en alhoewel er van Instagram geen eisen aan vast mogen zitten, is het niet heel gek dat accounts er iets voor terug verwachten. Vrienden taggen, oprechte interesse tonen, af en toe enthousiast een giveaway reposten of delen in stories, wordt dan ook zeker gewaardeerd.